18 september 2010

Lugnet före stormen

Till veckan sätter skolan igång på allvar och det känns super. Denna vecka har ju bara varit en transportsträcka. Har beställt dom första böckerna som man behöver så nu är jag redo att köra. Kommer att bli väldigt intensivt i början. Kommer nog att läsa både vård och omsorg och data samtidigt. Förhoppningsvis behöver jag inte läsa så mycket data känner väl att jag är hyfsat säker på det har ju läst data förr. Men behöver kanske friska upp minnet lite. Sen vecka 42 så ska jag ut på praktik i fyra veckor och under dom fyra veckorna måste jag även läsa på heltid så det kommer bli väldigt tufft men det ska jag nog fixa. Känns skönt att Maria även går denna utbildning då kan man hjälpa och stötta varandra.
Fasiken vad livet känns mer meningsfullt nu. Har ju i och för sig inget jobb men förhoppningsvis ska detta leda till ett och jag kommer att få gå ut och praktisera och förhoppningsvis få in foten någonstans och åtminstone få jobba lite extra. Känner att livet har en mening och att jag inte bara går hemma och söker en massa jobb där jag redan innan jag söker vet att jag kommer att få ett NEJ.

Igår var vi iväg med Marcus till logopeden och fick massa info om tecken som alternativ kommunikation. Mycket intressant och jag har i oktober anmält mig till en kurs i detta. Han använder redan ganska så mycket tecken och är mindre frustrerad för vi förstår honom bättre då. Talet kommer ju mer och mer och snart surrar han nog som om han inte gjort nåt annat. Men han ligger ju drygt ett år efter i tal utvecklingen på grund av att han knappt hörde nåt under ett års tid när han hade alla sina öroninflammationer. Men nu hör han ju utmärkt och det kommer mer och mer ord hela tiden. Men tecken är en bra hjälp på vägen.

Idag är det en regnig och trist dag som vi kommer att spendera inne. Blir att passa på att städa lite eller snarare ganska mycket för det behövs verkligen.




1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har några teckenskivor(dvd)om du vill låna. //Helena